Ajattelin alustaa tulevaa Lush-viikkoa jutustelemalla vähän Lushista. Aika monelle Lush on tuttu huumaavista tuoksuistaan ja hauskoista väreistään, eikä kukaan kosmetiikkablogeja lukenut ole voinut välttyä Snow Fairy -hehkutukselta. Okei okei, me bloggaajat hehkutetaan aika paljon vähän kaikkea, mutta trust me, Lush ansaitsee kaiken mahdollisen hehkutuksen. KAIKEN.
Kyseessähän on englantilainen vuonna 1995 perustettu kosmetiikkayritys, jonka päämaja on Poolessa. Lush on yritys, joka uskoo käsityöhön, tuoreuteen, laadukkaisiin raaka-aineisiin, eettisyyteen ja inhimillisyyteen. Yksi tekijä yhtiön alkutaipaleella oli itse Anita Roddick, The Body Shopin perustaja. TBS osti raaka-aineita ja tuoteseoksia Lushin isältä ja äidiltä, Mark Constantinelta ja Liz Weiriltä. Tämä tapahtui 1980-luvulla, kun TBS oli vielä itsenäinen yritys. (Nykyisinhän The Body Shopin omistaa kosmetiikkajätti L'oreal.)
Lush on itsenäinen yritys, jonka periaatteena on ostaa raaka-aineita eettisistä lähteistä pientuottajilta. Tuotteita valmistetaan Isossa-Britanniassa ja Kanadassa pienissä erissä eri liikkeiden tílausten mukaan, sillä näin varmistetaan tuotteiden tuoreus. Monet Lushin tuotteet myydään ilman pakkauksia, ja mustat muovipakkaukset ovat kierrätysmuovia, ja ne voi palauttaa takaisin pestyinä myymälään. Viidestä purkista saa vastineeksi tuorekasvonaamion! Shampoopaloihin voi ostaa metallisia rasioita, jotka voi aina täyttää uudella shampoolla. Pakkauksettomuushan on ympäristön kannalta tosi jees.
Yksi Lushin suurimpia eetoksia on eläinkokeettomuus. Se ei osta raaka-aineita, joita olisi testattu eläimillä, ja pitää huolen, että jokainen porras todellakin on eläinkokeeton. "Tested on humans, not animals" on yksi iskulauseista. Lush on myös lopettanut epäeettisen palmuöljyn käyttämisen, sillä sen valmistamisen takia kaadetaan aivan suunnattomat määrät sademetsää. Monet tuotteet ovat vegaanisia, ja kaikki ovat vegetaarisia. Lush tykkää muutenkin osallistua hyväntekeväisyyteen, ja vuonna 2014 yhtiö lahjoitti eri kohteisiin 3,8 miljoonaa puntaa.
Lush on täysin avoin raaka-aineidensa ja niiden historian kanssa. Yhtiö ei harrasta hämärää vehkeilyä, eli asiakas voi luottaa siihen, että tuotteiden ainesosat ovat kakki näkyvillä. Lush valmistaa tuotteensa luomuhedelmistä- ja vihanneksista, eteerisistä öljyistä ja turvallisista synteettisistä raaka-aineista. Lushin valikoimiin kuuluu erilaisia saippuoita, shampoita, voiteita, kasvojenhoitotuotteita, hajuvesiä, hiusvärejä ja värikosmetiikkaa. Tuottteet ovat paitsi värikkäitä, hyväntuoksuisia ja hauskoja, myös ennen kaikkea toimivia. Omia suosikkejani ovat shampoopalat, hajuvedet ja saippuat. Kasvosaippuat ovat aivan mahtavia, kuten ovat myös shampoopalat. Lushin tuotteiden huumori vetoaa minuun aivan sikana, mutta tästä lisää myöhemmin. Aikaisemmin kirjoittamiini Lush-juttuihin pääset tästä: KLIK!
Lisää tietoa saat Lushin omilta sivuilta sekä ihan Wikipediasta. Kannattaa myös napata mukaan Lush Times -lehti, jossa on mielenkiintoisia artikkeleita mm. tuoksujen raaka-aineiden alkuperästä, ympäristöystävällisestä viljelytekniikasta ja musiikista Lushin myymälöissä. Mukaan saamassani lehdessä oli niin paljon mielenkiintoisia juttuja, että niistä pelkästään saisin aikaan monta referaattia. Säästän teidät kuitenkin tällä kertaa...;)
Tällaisella pohjustuksella Lush-viikkoon! Millaisia ajatuksia sinussa heräsi? Kiinnostaako eettinen kosmetiikka?
Ps. Hyvää ekaa adventtia kuomat!
Kyseessähän on englantilainen vuonna 1995 perustettu kosmetiikkayritys, jonka päämaja on Poolessa. Lush on yritys, joka uskoo käsityöhön, tuoreuteen, laadukkaisiin raaka-aineisiin, eettisyyteen ja inhimillisyyteen. Yksi tekijä yhtiön alkutaipaleella oli itse Anita Roddick, The Body Shopin perustaja. TBS osti raaka-aineita ja tuoteseoksia Lushin isältä ja äidiltä, Mark Constantinelta ja Liz Weiriltä. Tämä tapahtui 1980-luvulla, kun TBS oli vielä itsenäinen yritys. (Nykyisinhän The Body Shopin omistaa kosmetiikkajätti L'oreal.)
Lush on itsenäinen yritys, jonka periaatteena on ostaa raaka-aineita eettisistä lähteistä pientuottajilta. Tuotteita valmistetaan Isossa-Britanniassa ja Kanadassa pienissä erissä eri liikkeiden tílausten mukaan, sillä näin varmistetaan tuotteiden tuoreus. Monet Lushin tuotteet myydään ilman pakkauksia, ja mustat muovipakkaukset ovat kierrätysmuovia, ja ne voi palauttaa takaisin pestyinä myymälään. Viidestä purkista saa vastineeksi tuorekasvonaamion! Shampoopaloihin voi ostaa metallisia rasioita, jotka voi aina täyttää uudella shampoolla. Pakkauksettomuushan on ympäristön kannalta tosi jees.
Yksi Lushin suurimpia eetoksia on eläinkokeettomuus. Se ei osta raaka-aineita, joita olisi testattu eläimillä, ja pitää huolen, että jokainen porras todellakin on eläinkokeeton. "Tested on humans, not animals" on yksi iskulauseista. Lush on myös lopettanut epäeettisen palmuöljyn käyttämisen, sillä sen valmistamisen takia kaadetaan aivan suunnattomat määrät sademetsää. Monet tuotteet ovat vegaanisia, ja kaikki ovat vegetaarisia. Lush tykkää muutenkin osallistua hyväntekeväisyyteen, ja vuonna 2014 yhtiö lahjoitti eri kohteisiin 3,8 miljoonaa puntaa.
Lush on täysin avoin raaka-aineidensa ja niiden historian kanssa. Yhtiö ei harrasta hämärää vehkeilyä, eli asiakas voi luottaa siihen, että tuotteiden ainesosat ovat kakki näkyvillä. Lush valmistaa tuotteensa luomuhedelmistä- ja vihanneksista, eteerisistä öljyistä ja turvallisista synteettisistä raaka-aineista. Lushin valikoimiin kuuluu erilaisia saippuoita, shampoita, voiteita, kasvojenhoitotuotteita, hajuvesiä, hiusvärejä ja värikosmetiikkaa. Tuottteet ovat paitsi värikkäitä, hyväntuoksuisia ja hauskoja, myös ennen kaikkea toimivia. Omia suosikkejani ovat shampoopalat, hajuvedet ja saippuat. Kasvosaippuat ovat aivan mahtavia, kuten ovat myös shampoopalat. Lushin tuotteiden huumori vetoaa minuun aivan sikana, mutta tästä lisää myöhemmin. Aikaisemmin kirjoittamiini Lush-juttuihin pääset tästä: KLIK!
Lisää tietoa saat Lushin omilta sivuilta sekä ihan Wikipediasta. Kannattaa myös napata mukaan Lush Times -lehti, jossa on mielenkiintoisia artikkeleita mm. tuoksujen raaka-aineiden alkuperästä, ympäristöystävällisestä viljelytekniikasta ja musiikista Lushin myymälöissä. Mukaan saamassani lehdessä oli niin paljon mielenkiintoisia juttuja, että niistä pelkästään saisin aikaan monta referaattia. Säästän teidät kuitenkin tällä kertaa...;)
Tällaisella pohjustuksella Lush-viikkoon! Millaisia ajatuksia sinussa heräsi? Kiinnostaako eettinen kosmetiikka?
Ps. Hyvää ekaa adventtia kuomat!
Amen to that! :)
VastaaPoistaTerkuin toinen Lush-intoilija <3
Jee!:)
PoistaKiva kuulla Lushista, tuli paljon infoa mistä en tiennyt! Eläinkokeettomuus on mulle isoin kriteeri kosmetiikassa, mutta muu eettinen toiminta nostaa merkin pisteitä huomattavasti! Täytyy myöntää, että mulla ei vielä ole Lushista ollenkaan kokemusta. Netin välityksellä en ole oikein osannut Lushilta mitään ostaa. Tammikuussa kun pääsen käymään Helsingissä hyvällä ajalla, suuntaan ensimäiseksi Lushin liikkeeseen :)
VastaaPoistaEn malta oottaa, että pääsen kuulemaan tuotteista! :)
Joo, ajattelin että joku ainakin voisi saada uutta tietoa tästä. Itselleni eettisyys yleisenä arvona on tärkeää, toki aina voisi tehdä parempia valintoja.
PoistaEkana Lushille, sitten viekkuun Loccitanelle!;)
Lushilla on kyllä ennenkaikkea omaperäisiä ja hauskoja tuotteita, siis sellaisia, missä ei voi kuvitella törmäävänsä muualla kuin Lushilla, mikä on hyvä juttu. :)
VastaaPoistaTuotteet kyllä pomppaavat esille massasta. Ja tykkään siitä, että tuotteet ovat samalla hauskoja ja laadukkaita. :)
PoistaJee Lush viikko! En malta odottaa mitä kaikkea ihanaa täältä tuleekaan löytymään :)
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaVaikka ja mitä! Oon itsekin fiiliksissä!:)
Poista